اخبار > نداي اعتراض بر گرسنگی و بزرگداشت شكست آن


  چاپ        ارسال به دوست

نداي اعتراض بر گرسنگی و بزرگداشت شكست آن

بسمه تعالی

نگاهي به فرهنگ و فولكلور

جشنواره" نداي اعتراض بر گرسنگی و بزرگداشت شكست آن " در کشور غنا

(Hooting at Hunger Festival) (حُمُوُ - Homowo)

نوع بزرگداشت: رسمي فصلي ديني(گا)

زمان و مكان اجرا :آگوست- سپتامبر(ده مرداد تا ده مهر)- غنا

Type of Holiday:Calendar/Seasonal, Religious (Ga)
Date of Observation: August-September
Where Celebrated: Ghana
Symbols and Customs: Ban on Drumming, Kpekpei, Twins

مقدمه :

جمهوري غنا در غرب آفریقا به سرزمين جشنواره ها شهرت دارد کشور منحصر به فردی است که به حفظ میراث سازنده خود بیش از دیگران پایبند بوده و تقریبا هر ماه یک جشنواره سنتی ، هنری ، فرهنگی و تاریخی در این کشور برگزار می گردد.

در اين کشور بيش از پنجاه قوم و قبيله با زبان ها ، لهجه ها و فرهنگ های مختلف در فضائی مسالمت آمیز با صلح و وحدت ملی از گذشته دور تاكنون در کنار یکدیگر زندگی کرده و هر سال بدون تنش اعياد ، جشن ها و جشنواره های ویژه خود را که ریشه ها و انگیزه های تاریخی ، دینی ، قومی ، فرهنگی ، اجتماعی و به ندرت خرافی دارند ، برگزار می نمایند .

با ورود اسلام بسیاری از مفاهیم ، ارزش ها و سنت های قومی این کشور صبغه دینی به خود گرفته و مواردی از آن ها که با معیارهای دینی و عقلی مغایرت داشتند تغییر یافته اند.

اسلام در شمال غنا در میان قبائل داگمبا ، گنجا ، لاربانگاه و ... بین قبائل مسلمان هوسا و تیجانیه و زنگوهای جنوب و مرکز کشور غنا جایگاه خاصی داشته و جنبه هاي منفي آئین ها و رسوم دوران جاهلیت این قبائل را زدوده و یا کم رنگ کرده است.

با این همه در مناطق تحت تسلط قبائل سنتی و مسیحی این کشور ، مردم غنا هنوز بسیاری از اعیاد و جشن های قدیمی خود را با انگیزه های قدرت نمائي ، جذب جهانگرد ، ایجاد جو شادی و سرور ، پایبندی به اعتقادات سنتی و ... گرامی می دارند.

حُمُوُ –Homowoاز جمله جشنواره های برجسته کشور غنا می باشد که هرسال در سطح وسیعی از استان بزرگ آکرا و حومه آن برگزار می گردد. شناخت این جشنواره و تعامل با جنبه های مثبت آن در توسعه روابط فرهنگی بسیار موثر می باشد.

 

جشنواره نداي اعتراض بر گرسنگی ( حُمُوُ - Homowo)

از بزرگ ترین جشن های سنتی و دینی غنا

" جشنواره نداي اعتراض بر گرسنگی ( حُمُوُ - Homowo)" در غنا یاد آور روزی است که با دعا و استغاثه ، تلاش و کوشش فراوان مردم قبیله گا " گرسنگی شکست خورد ، هو شد و ریشه کن گردید ". یادآور روزی که با دعا و استغاثه مردم قبیله گا خداوند متعال باران رحمت خود را بعد از قحطی و خشکسالی طولانی به این مردم ارزانی داشته و در نتیجه محصولات فراوانی از جمله ذرت ، نخل و ماهی عاید آن ها شد .

حُمُوُ از بزرگ ترین و پر جاذبه ترین جشنواره های تاریخی و سنتی غنا می باشد که هر سال طول ماه های اگوست و سپتامبر ( برابر با ده مرداد تا هشت مهر )در سطح وسیعی از استان آکرا و مناطق همجوار آن از جمله اوسو ، لابادی ، تشی ، تما و ... که بخشی از استان آکرای بزرگ می باشند توسط حكومت بومي " گا- Ga"و قبائل وابسته به آن برگزار می گردد.

مردم گا و قبائل زيرمجموعه آن در غنا به گروه نژادي بزرگتري به نام " آكان " وابسته مي باشد كه داراي فرهنگ و تاريخ مشترك مي باشند.

رنگ لباس سنتي آن در مراسم و جشنواره ها قرمز و طلائي نشات گرفته از دو رنگ غذاي پاپائي بوده و به نشانه وفاداري ، زندگي مستمر ، صميميت و عظمت مي باشد.

هر سال هزاران نفر از اعضای قبیله گا و گردشگران فراوانی با عنوان زائر که در زبان این قبیله " سوبی یا اصحاب پنجشنبه ( Soobii or Thursday People)" نامیده می شوند از کشورهای آفریقائی و سایر نقط جهان جهت دیدار اقوام خود و شرکت در جشنواره حُمُوُ به غنا سفر می کنند .

مردم تحت پوشش قبیله گا ( Ga) مرکب از پیروان ادیان سنتی ، مسلمان و مسیحی اعتقاد دارند که جشنواره حُمُوُ دارای مفاهیم و معارف متعالی دینی - ملی بوده و به عنوان یک رکن از فرهنگ و تمدن کشور غنا تهاجم های فرهنگی بیگانه را دفع کرده و تا حدودی ملل متجاوز را مقهور و مغلوب ارزش های خود نموده است.

اگرچه این جشن مخصوص اعضا و پيروان آن قبیله می باشد لیکن به خاطر تسامح موجود بین پیروان ادیان اسلام و مسیحیت ، در هم تنیدگی آن ها ، اهمیت و قدمت جشن مزبور اکثر شهروندان استان بزرگ آکرا آن جشن را محترم می شمارند.

مسلمانان "گا" نیز برای تحت تاثیر قرار دادن مردم "گا" اقدامات جدی به عمل آورده اند که موجب شده است مراسم اسلامی مولودالنبی(ص) و عید فطر توسط روئساي اين قبيله و مجموعه تحت پوشش آن نیز برگزار گردد.

جمعیت مردم قبیله گاه که در امتداد سواحل اقیانوس اطلس اسکان دارند بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر می باشد.

روئسای قبائل ، شورای سنتی منطقه اوسو در آکرا ، کمیته مدیریت گردشگری آکرا با همکاری وزارت گردشگری و هنر غنا در اواسط آگوست 2016 جشنواره وسیعی تحت عناوین " حُمُوُ ابزاری برای انتخابات صلح آمیز" و " گردشگری عامل مهمی برای توسعه" بدون نواختن طبل ، موسیقی و ایجاد سر و صدا در فضائي آرام و بدون مزاحمت كه از ويژگي هاي منحصر به فرد آن مي باشد ، در آکرا برگزار نمودند .

شورای سنتی مشورتی در سه منطقه اصلی شامل اوسو (Osu)، لابادی (Labadi) و تشی (Teshi) قرار دارد که هر یک از سه مجلس (درمجموع 9 مجلس) و 9 رئیس قبیله در زیر مجموعه دولت "گا" و به سرپرستی نی چوروی چهارم به عنوان رئیس بزرگ لابادی به اداره امور دولتی این جامعه می پردازند.

یاد خاطره اجداد ، برگزاری مراسم دعا و استغاثه ، طلب رحمت و برکت بیشتر از خداوند متعال ، صله رحم ، عید دیدنی ، دادن عيدي به يكدگر و ... از جمله برنامه هایی هستند که مردم استان بزرگ آکرا و مناطق همجوار آن و در طول جشنواره فوق الذکر بجا می آورند . به اين اميد كه خداوند متعال چون گذشته ، باران رحمت و نعمت های خود را بطور مستمر بر آنان نازل و فراوان گرداند.

نمادها و رسوم جشنواره حُمُوُ

1-ممنوعيت مزاحمت های صوتی خیابانی-بر اساس سنت هاي قبيله گا در طول جشنواره حُمُوُ طبل زدن ، نواختن موسیقی و هر نوع ایجاد صدای بلند حتی در کلیساها و کلوپ های شبانه ممنوع می باشد . زیرا اعتقاد عمومی بر این است که ارواح اجداد بنیان گذار جشنواره حُمُوُ و ارواح اجداد و فوت شدگان به سکوت و آرامش نیاز داشته و صدای بلند موجب آزار و اذيت روح آن ها می شود. این ممنوعیت ها در سال هاي اخیر بین اعضای قبیله گا و مسیحیان این کشور که در مراسم از طبل و موسیقی استفاده می کنند ، تنش هائی ایجاد نموده است . مضافا اينكه خیلی از تجار و کسبه نيز كه طبیعت شغل آن ها با سر و صداي طبل و موسیقی مرتبط است ممنوعیت های مراسم حُمُوُ را مانع کسب و کار خود می دانند.

2-قداست دو تا چند قلوها در فرهنگ حُمُوُ -کودکان دو تا چند قلو نزد قبیله گا از قداست ویژه ای برخوردار بوده و تولد آن ها را موجب خیر و برکت فراوان و نشانه حاصلخیزی محصولات کشاورزی می دانند. از این روی اعتقاد دارند که فرزندان چندقلو و جشن حُمُوُ هر دو دارای برکات و نتایج یکسانی می باشند.

رنگ قرمز و طلائي به نشانه وفاداري ، زندگي مستمر ، صميميت و عظمت در بين مردم گا مي باشد

سال بومي و مخصوص قبيله گا

مردم قبیله گا و قبائل مرتبط با آن در غنا برای خود سال بومی و محلی ویژه ای دارند که از اولين دوشنبه ماه آگوست با شروع مراسم حُمُوُ آغاز مي گردد .

برخي رويدادهاي سال نو بومي قبيله گا در غنا

1-نخستین روز سال بومي قبیله گا در غنا از از اولين دوشنبه ماه آوگوست محاسبه مي شود.

2-سه شنبه دومين روز سال ، تمام مردم گا در آكرا خود را براي جشن بزرگ حُمُوُ يا عيد خرمن آماده مي كنند. در چنين روزي صيد ماهي و امور مربوط به كشاورزي انجام نمي گيرد.

پاشيدن بخشي از غذاي پاپائي جهت رسيدن به ارواج اجداد توسط رئيس قبيله

3-طبق اعتقادات و سنن قبيله گا چهارشنبه سومين روز سال بومي فرخنده نبوده و طبق مقرارت بومی هیچ كار مهمي حتی امور مربوط به کشت انجام نمي شود.

4-بر اساس رسوم موضوعه در روز جمعه پنجمين روز سال نو گا ، كشاورزان بايد استراحت نموده و بطور مطلق هيچ كاري نبايد انجام دهند.

5-از ششمين روز سال نو كه شنبه مي باشد تا چهارشنبه دهمين روز توصيه خاصي به عمل نیامده است.

6-در روز پنجشنبه يازدهمين روز سال نوي قبيله پرنفوذ گا ، همه اهالي روستاها و شهرهاي مجاور آكرا براي شركت در جشنواره حُمُوُ به پايتخت مي آيند. در مراسم جشنواره مردم تخت روان روئساي قبائل خود را كه در مقام پادشاهان سنتي هستند در خيابان ها برروي شانه هاي خود به منظور نمايش قدرت و اقتدار آن ها حمل مي كنند. در شامگاه آن روز با به صدا در آمدن ناقوس ها ، اعلام مي گردد كه تا پايان مراسم حُمُوُ :از هر نوع گناه و معصيت پرهيز گردد . معامله اي كه منجر به تقاضاي وام و قرض باشد مجاز نخواهد بود . عليه كسي هيچ فراخوان و احضاريه اي صادر نگردد. قسم خوردن در هر شكلي و براي هر امري مجاز نيست . براي نقض کننده های این مقررات مجازات تا حد اعدام در نظر گرفته شده است.

تخت روان رئيس قبيله

7-جمعه دوازدهمين روز سال نوي بومي گا مردم آكرا و شركت كنندگان ، رسما مراسم جشنواره حُمُوُ را شروع مي كنند . طبق آداب و رسوم كهن قبيله گا در چنين روزي هر دامادي چند قطعه هيزم به پدر زن و هر عروسي چند بسته هيزم به مادر شوهر خود به منظور تقدير از خدمات آن ها اهدا مي كنند. دوستان صميمي نيز در چنين روزي عمل مشابهي نسبت به يكديگر انجام مي دهند. رفتن به كوه ها و تپه ها و همچنين حضور در قبرستان ها و دعا براي مردگان از جمله آئين هاي ويژه روز جمعه دوازدهمين روز سال نوي قبيله پرقدرت گا در غنا مي باشد.هر سال در چنين روزي كشيش يا موبد قبیله گا شاخه درخت نخل را كه گوفي(Gofi ) ناميده مي شود در سه نقطه جاده اي كه در حركت است قرار مي دهد. بنابراين نبايد كسي در مسير آن راه توقف نمود. با اين همه بستن مسيرهای رودخانه ای برای ماهيگيراني كه در پی صيد ماهي هستند جايز نيست. قبل از اينكه گوفي از سه نقطه راه با تشريفات خاصي برداشته نشود كسي نمي تواند از آن راه عبور كند. كشيش يا روحاني مربوطه قبل از اينكه گوفي را در روي زمين قرار دهد ادعيه ويژه اي قرائت مي كند كه مجال پرداختن به جزئیات آن در اين تحقيق نيست.

حُمُوُ در قديم الايام - آكرا

8-شنبه سيزده همين روز سال نو ، بزرگ ترين روز براي مردم پيرو قبيله گا و زير مجموعه آن در آكرا مي باشد. در چنين روزي كه عيد بزرگ حُمُوُ به وقوع پيوسته است غذاي سنتي ويژه پاپائي پخته مي شود.

9-يكشنبه چهاردهمين روز از سال نو بومي قبيله گا در غنا ديد و بازديدها ، عيد ديدني ها ، عيدي دادني ها و ... انجام مي گيرد. در چنين روزي مردم صبح زود از خواب بيدار شده و ابتدا قبل از هر چیز براي مردگان خود و ديگران به شدت گريه می کنند . سپس براي شادي روح آن ها صدقه پرداخت مي نمایند. در چنين روزي كه به زبان محلي " اِن گووارا –( Ngowura) ناميده مي شود مردم آكرا و استان هاي مجاور آن براي عرض تبريك ، آرزوي خوشبختي ، سعادت و طول عمر به یکدیگر خانه به خانه به ديدار دوستان ، اقوام و فاميل هاي خود مي روند. چنين روزي پايان مراسم طولاني فرهنگ و فولکلور مراسم سال نو مردم گا و قبائل وابسته به آن در غنا به عنوان بخشی از جشنواره بزرگ حُمُوُ می باشد که پیام های سازنده و قابل گفتمان دارد.

شباهت برخی آئین های عید حُمُوُ با عید نوروز

در آستانه ایام این جشنواره بزرگ و قدیمی که آئین های آن به مراسم عید نوروز شباهت دارد خانواده ها به انجام اموری مانند خانه تکانی ، خرید لباس نو ، فراهم آوردن لوازم و وسایل پذیرائی جهت دید و بازدید ها و ... مشغول هستند.

در ایام عید حُمُوُ پيروان قبيله گا و قبائل مرتبط با آن در غنا لباس های نو و فاخر پوشیده و سنت حسنه صله رحم را به جا آورده و ضمن عرض تبریک ، به یکدیگر عیدی می دهند . اقوام و اعضای فامیل ها که به هر بهانه ای قطع رابطه داشته و با هم قهر می باشند بین آن ها صلح و آشتی برقرار می شود.

پاشيدن بخشي از غذاي پاپائي جهت رسيدن به ارواج اجداد توسط رئيس قبيله

در نزد مردم گا رنگ قرمز و طلائي به نشانه وفاداري ، زندگي مستمر ، صميميت و عظمت مي باشد

 

پخت غذای سنتی پاپایی(Papaei)

برای خیرات و مبرات

خانواده ها در ایام عید بزرگ حُمُوُ با پخت غذای سنتی پاپائی از میهمانان خود پذیرائی نموده و بخشی از آن را با نیت خیرات و مبرات بین فقرا ، مساکین و ایتام توزیع می نمایند . پاپائی غذائی است که از آرد ذرت ، روغن نخل و ماهی تهیه شده و در ایام عید بزرگ حُمُوُ در منازل و اماکن عمومی به وفور پخت شده و جایگاهی مانند آش نذری در ایران به عنوان صدقه و تبرک دارد. مردم با پخت آن یاد و خاطره اجداد گرسنه خود را گرامی داشته و از روحیه ایثار و از خود گذشتگی آن ها قدردانی می کنند.

غذای پاپائی که لذیذ و مقوی می باشد علاوه بر اینکه در دید و بازدیدها ، میهمانان با آن پذیرائی می شوند به منظور ذکر و یاد اجداد بین فقرا و گرسنگان امروز جامعه غنا تهیه توزیع می شود.

اعضای قبیله گا در غنا معتقد هستند که اگر در خانه ای غذای پاپائی پخت نشود و یا آن غذا به مصارف سنتی خود نرسد اجداد آن ها غضبناک شده و سال شومی خواهند داشت .

روش پخت غذای پاپائی

روش پخت غذای پاپائی در غنا حائز اهمیت می باشد . ابتدا ذرت به مدت سه روز در آب خیسانده می شود . سپس آن را آسیاب کرده و با روغن نخل بومی آمیخته و در داخل آبکش قرار می دهند . آبکش با محتوای آن بر روی آب جوش قرار داده می شود تا با حرارت بخار آب جوش پخته شود. این غذا بعد از دو سه ساعت به صورت آرد مرطوب نارنجی رنگ آماده پذیرائی می شود. البته خوردن آن به این صورت چندان به مذاق انسان خوش نمی آید . لذا جهت خوش مزه شدن آن باید غذا را با سوپی که با ماهی پخته شده باشد تناول نمود.

چرا فقط ذرت ، روغن نخل و ماهی

اجزای تشکیل دهند غذای سنتی پاپائی می باشند؟

در تاریخ مردم قبیله گا طبق داستان ها و باورهای سنتی اعضای قبیله گا در ماه های آگوست و سپتامبر در اثر قحطی و خشک سالی با گرسنگی و فقر شدید مهلکی مواجه گردیده اند.

آن ها در این هنگام برای رفع این بحران مهلک بی صبرانه به دعا ، شیون ، فریاد و استغاثه متوسل شده و در نتیجه خداوند متعال باران رحمت خود را بر سرزمینی که امروز غنا نامیده می شود نازل و مردم با کشت ذرت ، نخل و صید ماهی بر گرسنگی و فقر غلبه نموده اند .

از این روی مردم استان بزرگ آکرا و مناطق همجوار آن هر سال ماه های آگوست و سپتامبر برابر با از ده مرداد تا ده مهر را که فصل برداشت ذرت و روغن نخل و صید ماهی نیز می باشد به منظور شکرگزاری از خداوند متعال و همچنین حفظ سنت ، فرهنگ و فولکلور دیرینه خود با برگزاری مراسم بزرگ و طولانی جشنواره حُمُوُ به عنوان آغاز سال نوی بومی با اجرای مراسم خاصی گرامی می دارند.

با وجود گذشت صدها سال از این واقعه هنوز اعضاي قبيله گا و مجموعه تحت پوشش آن در ایام جشنواره حُمُوُ به آداب و رسوم و میراث این عید عملا پایبند بوده و در نتیجه جامعه امروز غنا که به صلح آمیزترین کشور در آفریقا مشهور است میزان کینه و خصومت به پائین ترین درجه رسیده و دشمنی ها ، اختلاف ها و کدورت ها بطور چشمگیری از این کشور رخت بر بسته و قبائل مختلف را در این سرزمین به سوی وحدت ملی ، صلح ،صفا و صميميت سوق داده است .

با این همه امروزه مانند سایر کشورها در غنا نیز دشمن بیکار ننشسته و با استفاده از عوامل فرهنگی گسترده خود بسیار تلاش نموده است تا این میراث سازنده نيز ، دچار انحراف و عوام زدگی شود و ابعاد مثبت این جشنواره سنتی کم رنگ و جنبه های سازندگي آن به فراموشی سپرده شود .

نا گفته نماند که در این ایام کارخانه های مشروب سازی با همکاری برخی ثروتمندان سودجو كه خود را خير مي نامند در کنار مواد غذائي اهدائي ویژه این عید بزرگ ، مشروبات الکلی نیز قرار داده و خبر آن را تنها تحت عنوان " اهداء مواد غذائی به مراسم حُمُوُ" در رسانه ها منعکس می کنند.

از سوی دیگر سیاستمداران مکار و منفعت طلب با حمایت خارجی با دامن زدن به شیوه های تبلیغی جدید تلاش می کنند تا اهداف مثبت مناسبت های ملی ، تاریخی ، دینی ، فرهنگی و سنتی جامعه غنا را تحریف و در نتیجه در روند رشد و توسعه همه جانبه مردم آن کشور خلل ایجاد شود.

اکثر روشنفکران و علمای دلسوز آفریقا معتقد هستند که دشمنان با گسترش فرهنگ های مبتذل ، توسل به شیوه های جدید استعماری در نحوه برگزاري ، در اهداف اولیه اعياد و جشن ها انحراف ايجاد نموده و با مشغول کردن ملت های آفریقایی به امور سرگرم کننده و بعضا مخرب مانع رشد و توسعه هر حركت بيداركننده و نجات بخش شده و با هدف غارت منابع آفریقا ، تلاش مي كنند تا اهداف میراث تاریخی ، سنتي و فرهنگی تحقق نيابد.

در این رابطه بر اساس منابع این تحقیق و همچنین مشاهدات و تحقيقات ميداني نویسنده باید اذعان داشت که عامل عمده عقب ماندگی همه جانبه قاره سیاه رویکرد جدید استعمار و صاحبان زر ، زور و تزویر می باشند. آن ها تلاش می کنند تا میراث کهن و سازنده این قاره را بی محتوی و هر آنچه را که موجب بیداری ملت های مستضعف شود با استفاده اهرم های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی خود ، متوقف نمایند.

 

چرا شعار جشنواره حُمُوُ به آواي جغد تشبيه شده است

چرا لفظ Hoot ؟

ترجمه تحت اللفظي عبارت " حُمُوُ Homowo" از زبان گا به انگليسي " هو و شكست دادن گرسنگي" مي باشد . در زبان گا" حُمُ Homo" يعني گرسنگي و " وُ Wo"به معناي فرياد اعتراض و هو نمودن مانند جغد ، مي باشد .

علت افزودن پسوند " وُ Wo" كه معناي غالب آن صدائي شبيه آواي جغد ايجادكردن مي باشد به كلمه حُمُ Homo" شايد به خاطر وجود وجوه اشتراك بين ويژگي هاي اين پرنده و شعار اصلي جشنواره حُمُوُ باشد كه طبيعت فعاليت هر دو حاكي از آن است كه در فضائي عاري از صداي هاي ناهنجار و جوي توام با سكوت به اهداف خود نائل گردند . سر و صداي بلند براي جغد و مردم قبيله گاه آزار دهنده است.

جغد با پروازي بي صدا در سكوت شب و با داشتن چشم هاي بزرگ در فرهنگ قبيله گا جايگاه ويژه اي دارد .علي رغم اينكه در ادبيات برخي ملت ها از آن به پرنده اي شوم ياد شده است در فرهنگ و فولكلور قبيله گا و زيرمجموعه آن از جغد به عنوان پرنده شب ، زيبا ، هوشيار و سودمند ياد مي شود .

مضافا اينكه آواي جغد در دل شب و " هو گفتن - Hoot" آن به تاريكي ، ظلمت ، بدبختي ، گرسنگي و ... باعث شده است كه قبائل گا و زير مجموعه پرقدرت و تاثير گذار آن در غنا اين پرنده فوق العاده را محترم و مفيد ارزيابي نمايند.

آن ها معتقد هستند كه صداي جغد موجب دور شدن ديوها ، خباثت ها ، پليدي ها ، شرارت ها و هر نوع موجود بد و موذي از انسان شده و با صداي خود از اتفاقات آينده خبر مي دهد.

برجسته ترين و آشناترين صداي جغد " حوت حوت به معناي فرياد اعتراض - Hoot Hoot" كه شعار منتخب مردم گا و زير مجموعه آن هست ، مي باشد . آن ها ويژگي " دور بيني و تيز بيني طبيعي و غريزي " جغدها درسي مهم و سرنوشت ساز براي انسان ها مي دانند . در باورهاي مردم قبيله گا صداي هوهوي جغد روحيه مبارزه با هر نوع مشكلات روحي ، جسمي ، طبيعي و اقتصادي اعم از فقر و قحطي و ... را در انسان تقويت مي كند . زيرا از آن به عنوان پرنده اي دانا و پند دهنده ياد مي كنند.

محمد رضا قزلسفلي رايزن فرهنگي سابق در سيرالئون و كارشناس فرهنگي غنا و غرب آفريقا- شهريور و مهر 1395

پی نوشت ها :

1-مشاهدات عینی نویسنده در غنا.

2-مطبوعات غنا در ماه های اوگوست و سپتامبر.

3-كتاب فرهنگ و جشنواره هاي قبايل غنا

4-http://citifmonline.com/2016/08/07/homowo-ban-on-noisemaking-

5-ساير منابع به شرح ذيل

5 Key elements of the Homowo Festival that will blow your mind

http://gijonlinenews.com/?p=3995One of the most colorful festivals in Ghana, Homowo (which means ‘’hooting at hunger’’) is celebrated by the Ga tribe in the Greater Accra Region.

Homowo - Thanksgiving in AfricaSource: dearghana.com, ghanaweb.comThe Ga of Ghana


Groupe Ideal donates towards Homowo Festival

Aug 08, 2016 at 7:10am

Groupe Ideal has presented a cheque for Ghȼ10,000 and food items to the Ga Traditional Council in Accra ahead of the Homowo Festival this year. The items include bags of Corn, gallons of Palm oil, and assorted drinks.

Homowo

(redirected from Festival of Homowo)
Also found in: Wikipedia.

Homowo (Hooting at Hunger Festival)

Type of Holiday:Calendar/Seasonal, Religious (Ga)
Date of Observation: August-September
Where Celebrated: Ghana
Symbols and Customs: Ban on Drumming, Homowo Dance, Kpekpei, Twins

ORIGINS

The Ga people of Ghana are part of a larger ethnic and religious group known as the Akan. The supreme god in the Akan religion is Nyame. The Ga also call him Homowo



SYMBOLS AND CUSTOMS - Ban on Drumming- Homowo- Between August and September

Omnigraphics, Inc.

Homowo Festival

http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/tribes/homowo_festival.php

This harvest festival is celebrated by the Ga people from the Greater Accra Region of Ghana.It begins with the sowing of millet by the traditional priests in May. After this, thirty-day ban on drumming is imposed on the land by the priests.The festival is highlighted at varying times by different quarters of the Ga tribe. The Ga-mashie group of the tribe will celebrate theirs' a little earlier than the La group.Homowo recounts the migration of the Gas and reveals their agricultural success in their new settlement. According to Ga oral tradition, a severe famine broke out among the people during their migration to present day Accra. They were inspired by the famine to embark on massive food production exercises which eventually yielded them bumper harvest.Their hunger ended and with great joy they "hooted at hunger" this is the meaning of the word HOMOWO.Quartey-Papafio, A.B. " The Ga Homowo Festival", Journal of the African Society, Vol. 19, 1919

THE GA HOMOWO FESTIVAL

TheNative Year starts from Sunday, the day following the feast, which must be on a Saturday. The reckoning of the year is made either by days or weeks from the first day set down by the Dantu Priest as the first day of the Native Year.Sometimes, either in the middle of the year or towards the end, the Dantu Priest will put the Calendar either forward or backward for a week or two. This will be done by order of the Ga Mantse or by the Dantu Priest himself for no assigned reason. Hence the Calendar is not stationary, and the times of the Homowo Festival vary.The celebration usually takes place in August, rarely in July or September. It is believed that the whole of Accra celebrated the Homowo Festival in 1888 as late as the 27th or 29th of September.'The following are some of the fixtures of the Native Year

1st Day, Monday:

The first day of the Ga year is reckoned from the first Monday after the Saturday feast. The reason for the present two feast days has already been given.

The Dantu Priest reckons the days for the Native Year from the first Monday, since it is bad to start on the Saturday, which is unpropitious.

This day the Dantu Priest celebrates his Grand Custom by feasting and making certain concoctions of leaves in a native bowl, out of which all the adherents and the family of the Damte Dsanwe people take drops of water with the leaves and sprinkle themselves with the water. The Damte Dsanwe people will also visit each other throughout this day.

2nd Day, Tuesday:

The whole of. Accra start to prepare for the general Homowo Harvest Festival, no fisherman goes fishing, and in some parts of the country no farmer works on this day.

This day is supposed to be most unpropitious, -and there fore many natives undertake nothing of importance on this day. Preparation for the general Harvest Festival continues, and general merriment by the Damte Dsanwe people.

3rd Day, Wednesday

: -This day is supposed to be most unpropitious, and therefore nothing of importance is undertaken.

4th Day, Thursday:

-No farmer works, and in some parts of the country no farmer is allowed by Native Law and Custom even to scratch the surface of the land. The preparation for the general Harvest Festival Custom and Harvest for the whole of the Akras.

5th Day, Friday:

This is a general day for farmers to rest, and Native Law and Custom allow no farmer to do work of any kind.

6th Day, Saturday:

-Nothing of much importance really takes place from this Saturday until Thursday, the 11th day.

11th Day, Thursday

-All the people in the villages and towns outside come to Accra Town for the Homowo Festival. In the evening of this day a gong is beaten declaring that No one is allowed to demand a debt till after the Homowo or Harvest Festival.No summons will be taken against anyone before any Mantse, and no oath sworn will be entertained by any Stool holder till the Homowo season is over.

No one is to make or lay any claim against any person or persons till the celebration days of the Harvest Festival are over.The penalties for the breach of any of these injunctions are then set forth.It is stated that when some years ago a man brought about a Civil War on Sunday, 14th day of the Native Year, he was executed by the order of the Native Authorities of the whole town of Accra, being drowned in the sea; and that his act was considered punishable as a crime under the Native-Law and Custom, viz.,the infringement of this proclamation or oath.

Rev. Carl Reindorf in his history of the Gold Coast and Ashanti gave the facts and history of this matter.On this same night guns are let off either to drive away the ghosts which had occupied some of the houses during the absence of the bush people in their towns and villages, or to keep in order those ghosts which had come down from the bush towns and villages to observe the Harvest Festivals; possibly also to give notice to the ghosts that their people had come down to or from the bush. Presents of clothing, etc., to children and other relations and connections start to be given from this day.

12th day, Friday :

This is the day before the Saturday on which all the Accra people celebrate the Homowo or Harvest Festival.

13th day, Saturday

: This is now the great day for Akras; on this day, the great feast takes place for which they prepare palm soup and kpokpoi

14th day, Sunday

-Visits are paid on this day; this is the Sunday after the Harvest Festival day.

The people used to get up early in the morning and start crying for those who have died and gone, some of whom they do not know, even by name. This is the day for Ngowura, when people go from 'house to house to their friends and relatives wishing them good luck, prosperity and long life in the New Year. This is the day when all long-standing disputes are settled and put aside and the parties have a good drink over it all.

 

A street in Accra. Many people from nearby neighborhoods and the surrounding area flock to the city center in order to attend the celebration of the Homowo Festival, the annual main festival of the Ga, around 1900…

Unknown - Peter A. Schweizer: Mission auf der Goldküste. Geschichte und Fotografie der Basler Mission im kolonialen Ghana, Basel 2002…

A street in Accra. Many people from nearby neighborhoods and the surrounding area flock to the city center in order to attend the celebration of the Homowo Festival, the annual main festival of the Ga.

Homowo Festival in Accra

Homowo (hooting at hunger) is one of the colourful festivals celebrated by the people of Ga (Accra) Traditional Area. it is characterised by rituals such as the sprinkling of "Kpokpoi" (the festival dish) to the gods and ancestors for spiritual protection,procession of twins through the principal streets, traditional drumming and dancing and general merry-making. A month before the celebration, there is a ban of noise making. A climax of the festival is that from 12 noon to 6:00pm any woman, no matter the status, should accept a hug from a man on the festival street.

 

Homowo Festival in Accra

 

 

 

 


٠٩:٠٠ - دوشنبه ١٢ مهر ١٣٩٥    /    شماره : ٦٦٠٩٥٨    /    تعداد نمایش : ١١٢٨


نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1395/08/21 15:56
0
76
محتوای مقاله قابل توجه و حاکی از فرهنگی غنی و بسیار مشابه با فرهنگ اقوام و سنت های کشور مان است و بنا بر گفته نویسنده میتواند نقش اساسی در توسعه روابط فرهنگی داشته باشد.از نویسنده محترم برای ارایه این مقاله جالب تشکر میکنم.
کاربر مهمان
1395/07/17 15:48
0
119
مقاله بسیار ارزنده و مفید..
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج