اخبار > مصاحبه با سفیر اسبق اندونزی در تهران در خصوص روابط فرهنگي دو كشور ايران و اندونزي و ...


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با سفیر اسبق اندونزی در تهران در خصوص روابط فرهنگي دو كشور ايران و اندونزي و ...

مصاحبه با دکتر بصری حسن الدین، سفیر اسبق اندونزی در تهران و استاد تمام وقت دانشگاه حسن الدین شهر ماکسار، استان سولاوسی جنوبی

1-    لطفا شاخصه های اصلی جامعه و فرهنگ اندونزی را بیان بفرمایید.

از قدیم الایام، جامعه اندونزی یک جامعه چندگانه (پلورال) بوده است. ملت هایی که از مناطق مختلف جهان به اندونزی آمده بودند عبارت بودند از غرب و شرق اروپا، عرب، فارسی، هند –گجراتی و چینی. آنهایی که آمده بودند، فرهنگ ها و سنت های برترشان را جا گذاستند. تمام این میراث های فرهنگی سپس فرهنگ اندونزی را تشکیل داده اند.

آنها عمدتا در مناطق ساحلی اندونزی وارد شدند. پس از مدتی، بخشی از فرهنگ اسلامی به جایگاه برتری در اندونزی دست یافته است. سپس فرهنگ های مختلف و حکمت های محلی در قالب یک اساس دولتی به نام پنچاسیلا (Pancasila) خلاصه شدهاست.من در واقع نگران آن نیستم که اندونزی تحت تسلط فرهنگ های دیگر قرار بگیرد، اگر چه مخالفت های فراوانی نسبت به این مساله وجود دارد.

از این جهت، اساس جامعه و فرهنگ در اندونزي جامعه چندگانه می باشد. این جامعه دارای زندگی با فرهنگ های متنوع است و با این تنوع که در شعار اساسی دولت جمهوری اندونزی "یکپارچگی در عین تنوع" (Bhineka Tunggal Ika) پیداست، به هم دیگر احترام می گذارند.

2-    به نظر شما، مهمترین اصول و ارزشهایی که مردم اندونزی به آن معتقد بوده و خود را موظف به رعایت آن می دانند چیست؟

ما یک ملت دیندار و متدین هستیم و آن با قرار گذاشتن اصل توحید به عنوان بالاترین اصول اساسی دولت جمهوری اندونزی، مشخص شده است. این اصل است که تمام اصول پنچاسیلا را رنگ می دهد. این بدان معنی است که تمام پویایی های زندگی و فعالیت ها و توسعه ها که در کشور جمهوری اندونزی در حال اجرا و اعمال است، باید بر اساس ارزش های توحیدی استوار باشد. هیچ راهی برای فرار از اساس و اصل توحید وجود ندارد. بنابراین، اندونزی در واقع یک کشور بسیار اسلامی است که الگوی اسلامی بودن آن در نمادهای فرهنگی و فرهنگ خود اندونزی نمایان است. لذا، اگر یک فرهنگ و یا دیدگاه و یا ایدئولوژی در اندونزی وجود دارد که با اصل توحید مخالفت می کند، خود به خود مردود می شود.بنابراین، باید دست از ترویج این شایعه که کمونیسم در اندونزی گسترش پیدا می کند، بردارند، این کاملا غیر منطقی است.

3-    عموم مردم اندونزی چه شناختی نسبت به ایران و مردم ایران دارند؟ این شناخت را چگونه ارزیابی می کنید؟

علمای اندونزی از تاریخ اسلام شناخت خوبی دارند. آنها می دانند که ملت فارس ملت بزرگی از زمان های قدیم بوده است. فارس و تمدن آن نزد همه به عنوان قدیمی ترین تمدن در جهان شناخته شده اند. ایران و اندونزی از زمان باستان ارتباطات فرهنگی و تجاری داشته اند. بنابراین، تعجب آور نیست که تأثیر فرهنگ ایران در اندونزی قابل ردیابی است.

4-    با توجه به شناختی که از ایران و فرهنگ مردم ایران دارید به نظر شما تشابهات و اشتراکات فرهنگی ایران و اندونزی چه مواردی است؟

شباهت و اشتراک بین ایران و اندونزی این است که هر دو ملت ملت مبارز اند. آنها با چالش ها و موانع زیادی روبرو شده اند تا توانایی های آنها برای مقابله با این چالش ها تجربه شده و به طور مداوم بهبود می یابد. اندونزی مستعمره هلند بود. ایران با تحریم های طولانی مدت از غرب مواجه است. این فشارها باعث می شود ایران  خلاق تر از گذشته  باشد. ایران امروزه به کشوری تبدیل شده که باید به توسعه ای که توسط فرزندان خود ایجاد کرده، افتخار کند.

5-    تهدید های اصلی پیش روی جامعه و فرهنگ اندونزی را چه مواردی ارزیابی می نمایید؟آیا می توان تهدیدات و مخاطرات مشترکی را پیش روی فرهنگ ایران و اندونزی تعریف نمود؟

تهدیدهای مواجه اندونزی و ایران از غرب آمده است. آنها نمی خواهند که جهان اسلام را متحد ببینند. بنابراین، تلاش های زیادی برای تفرقه بین مسلمانان انجام داده اند. آنها دائما برنامه های تفرقه اندازی را به صورت غیر مستقیم طراحی نموده و آن را عملی می کنند. مسلمانان باید از سیاست ها و بازی های آنها (دشمنان) آگاهی داشته باشند، زیرا که آنها از تاکتیک های بسیار هوشمندانه ای استفاده می کنند. به عنوان یک مثال، آنها داعش را ساخته تا توجه مسلمانان را تقسیم کنند. روشن است که داعش یک طرح غربی برای تفرقه مسلمانان است که حدود 1.7 میلیارد نفر در جهان جمعیت دارد.

6-    به نظر شما چه زمینه هایی برای ایجاد ارتباط مستمر و موثر میان جامعه ایران و اندونزی وجود دارد؟

شکل همکاری مناسب و مورد توجه هر دو کشور در زمینه انرژی و نفت و گاز است. این همکاری به اندونزی کمک خواهد کرد که در آن دولت بتواند به کارایی قیمت برای خرید ال پی جی از ایران بپردازد. خرید ال پی جی از ایران توسط اندونزی برای سال 2017 به بیش از 500.000 متریک تن می رسد. و با این همکاری در خرید ال پی جی می تواند بازدهی قیمت انجام شود.

7-    به نظر شما چه موضوعاتی می تواند در گفتگوی فرهنگی بین ایران و اندونزی مطرح شود تا ضمن آشنا نمودن اندیشمندان دو کشور نسبت به واقعیت های فرهنگی موجود در ایران و اندونزی، زمینه ساز نزدیکی نخبگان دو کشور و رفع سوتفاهم های احتمالی گردد ؟

یک مسئله مهم برای گفتگو، وحدت مسلمانان است. مهمترین و اصلی ترین کاری که کشورهای اسلامی باید انجام دهند، وحدت مسلمانان است. مشکلات اقتصادی، مشاغل را می توان توسط کشورهای اسلامی حل کرد در صورتی که آنها متحد باشند. انواع ثروت های موجود در کشورهای اسلامی در دسترس و بسیار فراوان است. کشورهای اسلامی به هیچ وجه از ثروت و منابع طبیعی کم ندارند. بحث اینجاست که کشورهای اسلامی با موضوع شیعه و سنی مشغول شده اند. کشور عراق باید درس عبرتی برای سایر کشورهای اسلامی باشد که در مقابل قرار دادن و خصومت این دو مذهب تنها به ویرانی کشور توسط بیگانگان منجر شده است. بنابراین، مهم ترین موضوع برای بحث و مورد توجه اندونزی و ایران وحدت کشورهای اسلامی است.

8-    مهمترین زمینه های رشد و گسترش افراط گرایی را چه مواردی می دانید؟

به نظر من، زمینه های رشد و گسترش افراط گرایی در همه جا، مسئله فقر و آموزش پایین و قطب بندی کادر های جنبش های رادیکالیسم است که در تمامی سطوح آموزش در اندونزی وجود دارد.

اگرچه بسیاری معتقدند که این مساله تحت تأثیر عوامل دینی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد. به نظر می رسد مساله مهم در گسترش رادیکالیسم در میان جوامع اندونزی بیشتر به دلیل فقر و جهل است. بمب گذاران انتحاری بخشی از امت اسلامی هستند و همه از طبقات پایین آمده اند. نمی توان انکار کرد که جوامع فقیر و نادان به راحتی توسط هر گونه جریان فکری تحریک می شوند. رادیکالیسم پوشیده با دین و با وعده بهشت بیشتر مورد قبول است. زندگی بهشتی وعده داده شده می تواند پاسخ مشکلات زندگی در این دنیا باشد.


١٠:٥٠ - سه شنبه ٢١ شهريور ١٣٩٦    /    شماره : ٦٨٥٧٤٨    /    تعداد نمایش : ٨٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج