اخبار > برگزاري نشست «رویکردهای ايران‌هراسي در محيط بين‌الملل و راهكارهاي فرهنگي مقابله»


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاري نشست «رویکردهای ايران‌هراسي در محيط بين‌الملل و راهكارهاي فرهنگي مقابله»

نشست «رويكردهاي ايران هراسي در محيط بين الملل و راهكارهاي فرهنگي مقابله» با سخنراني آقاي دكتر ابراهيم متقي؛ عضو هيأت علمي دانشگاه تهران و آقاي دكتر ابراهيم برزگر؛ عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي(ره) در تاريخ 1397/06/13 برگزار شد. 

محمدعلی ربانی، رییس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنان آغازین خود در این نشست، بر انگیزه‌های سیاسی در کاربرد ایران‌هراسی اشاره کرد و گفت: ایران‎هراسی يكي از چالش‌های عمده در حوزه روابط بین‌الملل و جوامع است. به ویژه اینکه در روزهای اخیر شاهد اسلام‌ستیزی نیز هستیم.

وی افزود: از جهاتی به حوزه فرهنگ هم اشاره دارد و هدف از ایران‌هراسی ایجاد نفرت و انزوای ایران و مخدوش کردن چهره ایران اسلامی است؛ این مهم از حوزه تبلیغ و فرهنگ شکل می‌گیرد و طبیعتاً یکی از سازوکارهای مهم آن حوزه فرهنگی است.

ربانی ادامه داد: به نظر می‌رسد امروزه با پدیده‌ای به نام ایران‌هراسی فرهنگی هم مواجه هستیم که مضمون آن مؤلفه‌های فرهنگی است از جمله آن می‌توان به شیعه هراسی اشاره کرد.

وی تأکید کرد: اعمال محدودیت‌ها و مخدوش کرد چهره ایران اسلامی و کاستن نقش ایران در جهان و عمده‌ترین نتیجه آن، ایجاد واگرایی بین ایران و ملت‌ها و به طورکلی منزوی کردن ایران است.

در ادامه این مراسم، ابراهيم برزگر، عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي (ره) هم در سخنان خود، ایران‌هراسی را از زاويه روانشناسی مورد بحث قرار داد و گفت: ایران‌هراسی را ایران فوبیا هم می‌توان نام برد. فوبيا خود يك بحث روانشناسی است.

وی همچنین، دلایل ایران‌هراسی و راهکارها و تغییر نگرش‌های وارد بر ایران‌هراسی را جهت بررسی این موضوع بیان کرد.

برزگر با اشاره به رویکرد ایران‌هراسی در محیط بین‌الملل گفت: تولیدکنندگان ایران‌هراسی، کشورهای عربستان و اسراییل و آمریکا به شمار می‌روند و مصرف كنندگان آن افكار عمومي غرب، جهان عرب و حتي افراد ديگر در  ايران هستند . در اين بحث محدود به جهان عرب گرديد. آن چيزي كه می‌شود ارائه كرد، در اين قسمت است.

برزگر مسئله تكوين و نگرش سياسي را در اين بُعد مطرح و به اركان ايران‌هراسی در قالب‌های مختلفی چون ركن شناختي، رفتاري و عاطفي اشاره کرد.

وی افزود: نيازهايي در اين موضوع نهفته است و احساس مي‌شود كه اين نيازها به اطلاعات لرزش و سپس، پردازش اطلاعات منجر مي‌شود.

برزگر ادامه داد: جنگ‌ها در طول تاريخ پيامدهاي فرهنگي در بدنبال دارد. رسيدن ايران به اهداف خود در سطح منطقه و حتي جهان، موقعيت آن را خطرناكتر مي‌كند و هيچ بحثي خطرناكتر و مهم تر، براي ايران همين موضوع ايران‌هراسي نبوده و نخواهد بود.

وي افزود: پيامدهاي اين مسئله تضعيف ايران و خصمانه كردن بعد از برجام است و در اين زمينه راهكارها با تغيير نگرش بايد ادامه پيدا كند. بايد ايران‌هراسي تبديل به ايران دوستي شود.

وي خاطرنشان کرد: شديدترين ايران‌هراسي از طرف همسايگان خليج فارس موج مي‌زند و رفته رفته به كشورهاي عربي (تونس و مصر) اين ايران‌ستيزي و ايران‌هراسي كمتر مي‌شود.

برزگر ادامه داد، عرب‌ها سه دشمن دارند:

  1. ايران

  2. تركيه

  3. اسرائيل

وی در ادامه سخنان خود، خطرناكترين موضع در كل جهان را انطباق شيعه و ايران نام برد و گفت: انطباق اين دو شيعه هراسي و ايران هراسي را بدنبال دارد و و همين نگرش و تاثير رفتارها منجر به هدف قرار دادن اين نقطه انطباق است.

 

  • متقي، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در سخنانی، اظهار كرد: هر كنشي به اطلاعات روانشاسي نياز دارد. همانطور كه در يك قالب گفتماني صدام قبل از سقوط براي مردم خود سه دشمن عراق را اينگونه معرفي کرد:

  • آمريكا هميشه دشمن جهان اسلام مي باشد.

  • بعد از آن اسرائيل

  • اصلي ترين دشمن عراق ايران است .

متقي با بیان اینکه گفتمان‌ها در دو محور تاريخ و قدرت ساخته مي‌شوند، گفت: اگر صحبت از ايران هراسي شود بخشي از اين ايران هراسي به ماهيت تاريخي در فضاي منطقه اي و كشورهاي عربي موج مي زند و بخش ديگر ايران هراسي مبني بر قدرت در سطح بين المل ساخته و هر گفتمان در درون خودش قدرت معنايي و ابزاري در بردارد.

 متقي افزود: اگر بخواهيم گفتمان ايران هراسي و عرب هراسي را بعد تاريخي بدهيم بايد اينطور گفت كه كتابهاي درسي عراق و كتابهاي درسي ايراني را كه مقايسه كنيم . ايرانيها بعد از انقلاب نگاه سازنده نسبت به جهان عرب و برعكس نگاه آنها نسبت به ما پرخاشگرانه مي باشد و چرا اين مسئله به اين شكل پيش رفته، بايد گفت كه يك قالب هنجاري و يك قالب قدرت وجود دارد.

متقي همچنین، بیان کرد: همانطور كه فوبيايي داريم فيلي هم داريم كه فوبيايي سياست خارجي بيگانه هراسي مي باشد و در رابطه با ايران يك نكته در زمان جنگ هشت ساله كه ايران هراسي ساختاري وجود داشت و كل جهان عرب دو كشور عربي ايران را حمايت كردند.

وی خاطرنشان کرد: سوريه نگاه تعارضي با صدام داشت. قزافي نظر داشت كه صدام حسين بايد دشمن اصلي خود را آمريكا در جهان عرب مي گرفت. در فضاي ايران هراسي ايران تهديد جهان عرب و انقلاب اسلامي ايران تهديد را تساعد داد.

متقي ادامه داد: فضاي راديكال جهان عرب تبديل به فضاي محافظه كارانه گرديد. در اين زمان روابط ايران و عرب تعديل شد و اين به دوران جنگ كويت با عراق برمي گردد كه ايران دوست كويت بود و به مرور كويت نسبت به ايران جبهه اي ديگر را پيش روي گرفت.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: اگر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بخواهد با ايران هراسي از اين بحران عبور كند بايد بداند چگونه از اين فضا بگذرد و آن در مواردي از جمله:

  • ارتباط با نخبگان مي باشد هرچند غربي باشند.

  • گفتمان و فرهنگ فراگير و عام داشته باشد.

وي با اشاره به منویات حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالی) مبني بر اينكه فرمودند: سني آمريكايي و شيعه انگليسي دو پرمخاطره ترين در سطر همه تعارضات و هراسها مي باشند كه اين دو ادبياتي توليد مي كنند كه ادبيات تعارض است، گفت: بايد سه مسئله مهم مخاطب، ‌خط مشي، قالبهاي ابزار رسانه اي را در نظر داشت و بايد بدانيم كه ديالوگ و مونولوگ لازم است اما امروز در عصر شبكه ارتباطات هستيم و بايد در فضاي شبكه اي قرار بگيريم. بايد سازمان فرهنگ نقشه راه را داشته باشد در در مورد مسئله دموكراتيك و ديگري انتخابات مي باشد. بايد نگاه به شبكه هاي ارتباطي‌ نگاه ارتباطي چند بعدي باشد.

متقی ادامه داد : اگر بدنبال هويت هستيم بايد در درون قالبهاي تمايزي داشته باشيم. توسعه و نوسازي مسئله تفكيك و افزايش است. اگر تفكيك انجام و افزايش ظرفيت داشته باشيم زمينه بهتر و بهبودي خيلي خوبي در اين حوزه خواهيم داشت.

در ادامه این نشست تخصصی، پيشنهادات و موضوعاتی در زمينه ايران‌هراسي در قالب پرسش و پاسخ توسط آقايان ملكي و ايمانی‌پور و ديگر كارشناسان حوزه فرهنگي مطرح شد كه توسط اساتيد پاسخ داده شد.

 

همچنین، پیشنهادات زیر توسط کارشناسان و مديران محترم سازمان در قالب پرسش  و پاسخ مطرح شد كه عبارتند از :

  1. ضرورت  برندسازی ملی  از جمهوری اسلامی ایران

  2. ضرورت ارتباط قوی با فعالان رسانه ای و اهيمت بر ارتباطات در فضاي شبكه اي

  3. تقویت ارتباطات چهره به چهره نمایندگان فرهنگی نخبگان كشورهاي ديگر

  4. تمرکز بر نقاط مشترک فرهنگی با کشورهای هدف (زبان و قوميت)


٠٩:٣٧ - دوشنبه ١٢ آذر ١٣٩٧    /    شماره : ٧١٨٩٩٣    /    تعداد نمایش : ٢٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج