اخبار > برگزاري نشست «رویکردهای ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در شرايط تحريم اقتصادي »


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاري نشست «رویکردهای ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در شرايط تحريم اقتصادي »

نشست «رویکردهای ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در شرايط تحريم اقتصادي» با سخنراني آقاي دكترنادر جعفري ؛عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق (ع) در 10 مهر ماه برگزار شد.

محمدعلی ربانی، رییس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنان آغازین خود در این نشست، بر موضوع جلسه "رويكردهاي ديپلماسي فرهنگي ج.ا.ا در شرايط تحريم اقتصادي" اشاره کرد و گفت: دومين دور از نشست با موضوع رویکردهای ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در شرايط تحريم اقتصادي را امروز برگزار كرديم.

رباني: اولين نشست با جناب دكتر بهمني و ابيانه در مورد همين موضوع بود به جهت اهميتي كه  بهر حال در شرايط جديد با آن روبرو هستيم. طبيعتا بحث تحريم اتفاقي است كه افتاده است. و به احتمال زياد تشديد خواهد شد. و هدف غائي و اصلي آن هم دور كردن دولت از دسترسي به منابع ارزي ست.

وي افزود: در اين چنين شرايطي دستگاهها و نهادهايي كه با بودجه ارزي فعاليت مي كنند مثل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آسيب بيشتري مي بينند و يكي از ضرورتها پيش بيني سازوكارهاي مناسبي جهت مواجه با اين شرايط و آسيبها مي باشد. و بازبيني روشها و سياستهايي است كه بشود تبديل كرد اين تهديد را به فرصتي براي اينكه بهرحال دستگاه ديپلماسي فرهنگي به فعاليت خود ادامه بدهد. و در اين رابطه اساتيد نيز براين باور هستند كه ما در شرايط پيچيده به ويژه در بحران تحريم نيازمنديهاي ما به توسعه فعاليتهاي فرهنگي و ديپلماسي فرهنگي بيشتر شرايط عادي ست.

در ادامه این مراسم، نادر جعفري، عضو هيأت علمي دانشگاه امام صادق عليه السلام هم در سخنان خود، از زاويه مديريت بازرگاني و دكتراي فرهنگ و ارتباطات كه از پيوند اين دو حوزه كه بازاريابي فرهنگ مي باشد ، رویکردهای ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در شرايط تحريم اقتصاديمورد بحث قرار داد. و اينكه سابقه ورود مباحث اقتصادي بخصوص بازاريابي  به مقوله فرهنگ ديرزماني بيش نيست و هنوز هم خيلي ها اكراه دارند كه اينگونه وارد بشوند و اينگونه صحبت كنند.  

وی همچنین، در حوزه مقدماتي بجاي شروع از ديپلماسي فرهنگي، از اقتصاد فرهنگ و بازاريابي فرهنگ شروع كرد.  و اينكه در مورد زيرحوزه هاي عملي ديپلماسي  فرهنگي كه بازارهاي جهاني آن و قرار گرفتن ايران در اين هرم كجا هست و ما چقدر فرصت داريم، را بيان كرد.  

جعفري با اشاره به جلسه اي كه با دكتر خلج منفرد داشتند، سه شرط را در آنجا از ايشان موافقت گرفتند.

وي همچنين، در مورد شرط سوم يك نسبت دروني هم  موافقت گرفته است و آنهم اين نسبت سازمان با مجموعه وزارت ارشاد  بود كه معاونت وزارت ارشاد حوزه هاي هنرهاي تجسمي، حوزه هاي نمايشي، حوزه موسيقي را دارند و ممكن است كه سازمان بدلايل خود از جمله  بحث تخصص گرايي بيش از اندازه ورود كمتري به اين حوزه ها داشته باشد.

جعفري با توجه به صحبتهايي كه در مورد هر سه پيش شرط با خلج منفرد اين را اشاره كرد كه ايشان فرمودند كه در مورد رويكرد هر سه شرط، هم نسبت بيروني و هم نسبت دروني با وزارتخانه مي باشد، هم پيش شرط حوزه مردمي و مردمي سازي در حوزه فرهنگ را واقعا در نظر گرفته شده است .

وی افزود: هر سه اين پيش شرط كمك مي كند به هرم وارونه اي كه شامل:

 اقتصاد فرهنگ و بازاریابی فرهنگ
}دوم: قدرت نرم
}سوم: دیپلماسی فرهنگی
}چهارم: وجهه ملی (برند ملّی یا تصویر ملّی

 بجاي ديپلماسي فرهنگي ، قدرت نرم و وجه ملي در صدر باشد، بستر اصلي مي تواند اقتصاد فرهنگ و بازاريابي فرهنگ باشد.

جعفري ادامه داد:  ما ناگزيريم تمام پيامهايمان را از طريق چرخه محصولات فرهنگي عرضه كنيم. پيام معناداري كه بتواند معناي آن منتقل شود فقط از طريق محصول فرهنگي ممكن مي باشد.

وي افزود: پيامدهاي اين مسئله كه در مورد سازمان دفاع مقدس كه چقدر توانسته در اين مورد سهم داشته باشد در جاي خود، اما كارگردان سينما كه فيلمهاي دفاع مقدس را به نمايش مي گذارند چقدر توانسته اند در اين عرصه محصولات خود را به نمايش بگذارند و پيام را به مخاطب منتقل كنند مد نظر مي باشد. چون بحث اين است كه ما نمي توانيم جز از قالب محصولات فرهنگي پيام منتقل كنيم.كه محصولات اعم از كالاها و خدمات مي باشد. شامل:

فيلم و كتاب مدنظر است. اجراي موسيقي مثل كنسرت و بازديد گردشگري نيز از جنس خدمت مي باشند جز از اين واسطه ها و مديوم ها ممكن نيست و وقتي هم وارد اين واسطه ها مي شويم حتما چرخه  اين واسطه هاي معنا دار مي شوند. اما مدنظر ما دو محصول فيلم و كتاب كه سابقه ترجمه و نشر و انتشارات الهدي را داشتيم. و اينكه برون سازي نشر از جهت اينكه چرخه اقتصادي برقرار باشد مي تواند به موفقيت همان ماموريتها كمك كند.

همچنین، پیشنهادات زیر توسط کارشناسان و مديران محترم سازمان در قالب پرسش  و پاسخ مطرح شد كه عبارتند از :

  • ضرورت ارتباط قوی با فعالان رسانه ای و اهيمت بر ارتباطات در فضاي شبكه اي

  • درنظرگرفتن اقتصاد در حوزه ديپلماسي فرهنگي

  • ضعف نقاط و قوتها نيز در اين حوزه بخصوص بيان گرديد.


١٠:٢٣ - دوشنبه ١٢ آذر ١٣٩٧    /    شماره : ٧١٩٠٠٢    /    تعداد نمایش : ٢٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج