اخبار > گزارش «ارتباطات سينمايي ايران و ژاپن »


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش «ارتباطات سينمايي ايران و ژاپن »

ارتباطات سينمايی ايران و ژاپن

پژوهشگر: قدرت‌اله ذاكري

زیر نظر:فرهاد پالیزدار

كتاب حاضر كه عنوان «ارتباطات سينمايی ايران و ژاپن» را دارد، در واقع تحقيقي در مورد حضور و شناخت سينماي ايران در ژاپن و برعكس حضور و شناخت سينماي ژاپن در ايران است. با اينكه آغاز سينما در دو كشور تقريبا همزمان است (سينماي ژاپن: 1275 و سينماي ايران: 1279 ه.ش)، اما سينماي ژاپن در قياس با سينماي ايران، خيلي زود توسعه يافت و اين كشور از معدود كشورهاي غير غربي داراي صنعت سينما در دهه‌هاي آغازين سينما شد. هرچند روند بين‌المللي شدن سينماي ژاپن با توجه به توسعه و رشد داخلي آن بسيار دير بود، اما بهرحال اين سينما نيم قرن بعد از آغاز، روند بين‌المللي شدن‌اش را با درخشش در جشنواره‌هاي جهاني فيلم آغاز كرد. تقريبا همين زمان هم هست كه مي‌شود رد و پاي حضور آثار سينماي ژاپن را در ايران پيدا كرد.

هرچند قبل از انقلاب اسلامي هم، برخي آثار سينماي ايران در جشنواره‌هاي جهاني مورد توجه قرار گرفت، اما در اواخر دهه 1360 است كه ما شاهد حضور گسترده آثار سينماي ايران در جشنواره‌هاي جهاني و اقبال جهاني به آنها هستيم، بنابراين مي‌شود، اواخر اين دهه را آغار روند بين‌المللي شدن سينماي ايران دانست و همين زمان هم هست كه مي‌توانيم رد و پاي حضور آثار سينماي ايران را در ژاپن پيدا كنيم. در واقع نزديك به نيم قرن بعد از حضور آثار سينماي ژاپن در ايران، ما شاهد حضور آثار ايراني در آن كشور هستيم.

حضور آثار سينماي ايران در ژاپن، قدمتي حدودا سي ساله و حضور آثار سينماي ژاپن در ايران، قدمتي حدودا هفتاد ساله دارد كه اين قدمت كمتر و البته ضابطه‌مندتر بودن روند ورود، خريد و فروش، نمايش و ... آثار سينمايي در ژاپن، باعث مي‌شود تا راحت‌تر بتوان حضور سينماي ايران در ژاپن را مورد پژوهش و تحقيق قرار داد. از سوي ديگر، روند بي نظم و عموما بي‌ضابطه خريد و ورود فيلم‌هاي خارجي به ايران كه شامل فيلم‌هاي ژاپني هم مي‌شود، باعث شده است تا تحقيق در مورد سينماي ژاپن در ايران و ميزان آشنايي ايراني‌ها با آن مشكل‌تر شود. اين مسأله به خصوص در دهه‌هاي اخير و با آسان‌تر شدن ورود و تهيه فيلم‌هاي قاچاق و فيلم‌هاي خارجي از مبادي و مسيرهاي غيررسمي، پيچيده‌تر و سخت‌تر شده است. به جز فيلم‌هايي كه به شكل رسمي از تلويزيون ايران نمايش داده يا در جشنواره‌هاي فيلم ايراني حاضر يا به ندرت با اهداف تجاري در سينما و شبكه نمايش خانگي توزيع مي‌شوند، تقريبا تمامي آثار مطرح سينماي ژاپن در بازار غير رسمي و غير قانوني فروش فيلم در ايران قابل تهيه شدن هستند و همين مسأله تحقيق در مورد حضور سينماي ژاپن در ايران را پيچيده و مشكل مي‌كند.

با وجود تمام اين پيچيدگي‌ها، كتاب حاضر كوشيده است تا حد امكان حضور سينماهاي دو كشور در كشور مقابل را بررسي كند. با اين همه چون اين بررسي نياز به آشنايي خواننده با تاريخ سينماي ژاپن و نيز تاريخ سينماي ايران داشت، در فصل اول بطور اجمالي و خلاصه تاريخ سينماي دو كشور آورده شده است. شناخت اين تاريخ به خواننده كمك خواهد كرد تا تصوير درست‌تري از وضعيت سينماي دو كشور در زمان‌هاي مورد بحث داشته باشد. به خصوص چون جز چند نام مطرح در سينماي ژاپن، سينما و تاريخ سينماي اين كشور براي ما ناشناخته است، اين ضرورت احساس شد تا پيش از بررسي موضوع اصلي خيلي خلاصه تاريخ سينما و مسائل مهم مرتبط با اين سينما معرفي شود.

در تأليف اين كتاب، كمك‌ها و راهنمايي‌هاي ارزنده‌اي دريافت كردم كه در اينجا لازم مي‌دانم به خصوص از پروفسور ريوايچي هارا ايران‌شناس ژاپني و آقاي متوسلاني كارگردان فيلم «سه ناقلا در ژاپن» تشكر كنم. آقاي هارا استاد دانشگاه دايتو بونكا، هنگام حضور شوجي تراياما در ايران، دانشجوي دانشگاه شيراز (پهلوي سابق) و به عنوان مترجم همراه تراياما بودند. ايشان عكس‌هايي را كه خود هنگام حضور تراياما در ايران گرفته بودند، در اختيار من گذاشتند. آقاي متوسلاني هم عكس‌هايي از حضور خود و عوامل ساخت فيلم «سه ناقلا در ژاپن» در كشور ژاپن را در اختيار ما گذاشتند. نيز لازم مي‌دانم از جناب آقاي فرهاد پاليزدار سرپرست وقت رايزني فرهنگي ايران در ژاپن تشكر كنم كه زمينه ساز تأليف كتاب حاضر شدند.

 اميدوارم اين كتاب با وجود تمامي كاستي‌هايي كه دارد، در گسترش روابط فرهنگي ايران و ژاپن مثمر ثمر واقع شود.

براي دريافت كامل فايل كتاب اينجا را كليك نماييد.


١٣:١٢ - يکشنبه ١٤ بهمن ١٣٩٧    /    شماره : ٧٢٢٨٠٣    /    تعداد نمایش : ٣٤٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج